U

معرفی کتاب «حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی»
کتاب «منشور حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی» به عنوان اولین اثر در نظم حقوقی کنونی در کشور در باب موضوع حقوق شهروندی، منتشر شد.

معرفی کتاب «حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی»

حقوق شهروندی- کتاب «منشور حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی» به عنوان اولین اثر در نظم حقوقی کنونی در کشور در باب موضوع حقوق شهروندی، منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کتب حقوقی بسیاری در بازار در دسترس است اما کمتر کتابی در خصوص حقوق شهروندی به چاپ رسیده و به این مقوله مهم پرداخته است.

از ویژگی های این کتاب بیان ضمانت اجراهای نقض مواد منشور حقوق شهروندی، بیان حقوق شهروندی افراد در نظم کنونی جامعه، فراهم ساختن امکان استناد به مواد منشور حقوق شهروندی در لوایح و آراء محاکم، کاربردی ساختن متن نهایی منشور حقوق شهروندی و … می‌باشد.

کتاب «منشور حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی» توسط یاسر میرزاجعفری و سعید اراوند تألیف و اخیراً توسط انتشارات استیناف چاپ و منتشر شده است.

کتاب حقوق شهروندی در نظم حقوق کنونی

به گفته‌ی یاسر میرزا جعفری، توجه به حقوق بشر و جنبه های مختلف آن وظیفه ی قانونگذار است. شهروندان نیز به عنوان رکن اصلی جامعه و نوع بشر نقش و تاثیر به سزایی در شکل گیری و جهت دهی به جامعه دارند؛

از همین رو باید حقوق و تعهدات آنان به روشنی مشخص باشد؛ چه اینکه در اینصورت است که می توان حقوق شهروندی افراد رامحترم شناخت و با نقض و تعرض بدان برخورد کرد. تکلیفی که صیانت از آن همواره دغدغه‌ی قوای سه گانه به خصوص قوه قضاییه بوده است.

برخی از سرفصل های مهم اثر بدین شرح است:
– حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی-حق کرامت و برابری انسانی
– حق آزادی و امنیت، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه است.

اما از ویژگی های منحصربفرد این اثر می توان موارد ذیل را نام برد:
– اولین اثر با عنوان در نظم حقوقی کنونی در کشــور در باب موضوع حقوق شهروندی
– بررسی مسایل شهروندی از باب حقوق بشر
– بیان ضمانت اجراهای نقض مواد منشور حقوق شهروندی (امری که در منشور ابلاغی از سوی رئیس جمهور هم وجود ندارد.)
– فراهم ساختن امکان استناد به مواد منشور حقوق شهروندی در لوایح و آرا محاکم
– فراهــم ســاختن مقدمه راه انــدازی مراجع اختصاصــی ناظر به حقوق شهروندی
– معرفی مقررات مرتبط باحقوق شهروندی به عنوان مقرراتی با پشتوانه قانونی و اجرایی
– معرفی منشور حقوق شهروندی به عنوان قانونی ماهوی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.