U

لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه مهریه
مادامیکه هزینه دادرسی توسط مدعی دعوا پرداخت نگردد امکان رسیدگی توسط دادگاه فراهم نمی باشد.
 
ریاست محترم شعبه… دادگاه …
با سلام
با احترام در خصوص دعوای مطروح به کلاسه بایگانی….. مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه 200 عدد سکه تمام بهار آزادی به عنوان مهریه اینجانب به طرفیت آقای….. مراتبی را به استحضار آن مقام محترم می رساند:
 اینجانب در سال 90 یعنی زمانیکه 17 سال بیشتر نداشتم به زوجیت دائم خوانده در آمدم. در طی این سال ها تاکنون نه تنها خرجی مناسبی به بنده داده نشده است بلکه حتی همسرم مانع اشتغال و نیز ادامه تحصیل بنده گردیده است. هرچند که برای یک دختر دیپلمه، فاقد تخصص و مُتِشَرِع پیدا نمودن شغل مناسب بسیار سخت می بود، در نتیجه شرایط مزبور نه شغل و نه منبع درآمد و نه تحصیلاتی داشته تا بدان واسطه کار نمایم و قادر به تأمین هزینه های روزمره خود نیز نمی باشم چه رسد به پس انداز و پرداخت هزینه دادرسی، در حال حاضر نیز خرج بنده و مادرم توسط برادر 19 ساله ام که دانشجو می باشد تامین می شود و ایشان نیز به جهت برگشتن من به خانه مجبور شده است درس خود را رها کند و برای تامین خرجی ما کارگری نماید.
خوانده علی رغم اشتغال به شغل مبل فروشی در طی سالیان زندگی مشترک همواره از نظر مادی و معنوی بنده را در مضیقه قرار داده و موجبات لطمات روحی زیادی به بنده را فراهم نموده است. بطوریکه حتی اجازه ندادند بنده به دانشگاه بروم.
در راستای اثبات ادعای خود مبنی بر عدم تمکن مالی و ناتوانی از پرداخت هزینه دادرسی، پرینت حساب های بانکی اینجانب در طی دو سال اخیر که حاکی از گردش مالی اینجانب می باشد و نیز استشهادیه شهود به پیوست لایحه تقدیم می گردد.
ضمناً شهود معرفی شده به جهت اطلاع کامل از وضعیت مالی بنده و عدم اشتغال و نداشتن وسیله امرار معاش و متعاقباً عدم تمکن مالی اینجانب برای تأدیه هزینه دادرسی به مبلغ… ریال و نیز روشن بودن منشأ اطلاعات آنان به جهت رابطه خویشاوندی با اینجانب، جهت ادای شهادت و استماع اظهاراتشان توسط آن دادگاه محترم در هر زمان اعلام بفرمایید، حاضر می باشند.
  در پایان از ریاست محترم شعبه تقاضامندم به استناد ماده 5 قانون حمایت خانواده، پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع و احوال موجود مبنی بر عدم تمکن واقعی مالی اینجانب و ناتوانی در پرداخت هزینه دادرسی، بنده را از پرداخت هزينه سنگین دادرسي خواسته اصلی (مطالبه تعداد….. عدد تمام بهار آزادی) به میزان …………..ريال معاف نمایید.
یاسر میرزاجعفری_برگرفته از کتاب حقوق زنان در نظم حقوقی کنونی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.