U

طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت
در مدت قریب به یکصد و چهارده سال قانونگذاری ایران، قـوانین متعـددی در موضوع سلامت به تصویب رسیده است که در حال حاضر بخشی از قوانین مزبور، غیرمعتبر و بخشی دیگـر معتبـر باقی مانده اند.
به گزارش استیناف– طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ی سلامت به شرح ذیل می باشد. 
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً طرح ذیل که به امضای 55 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.
مقدمه (دلایل توجیهی): در مدت قریب به یکصد و چهارده سال قانونگذاری ایران، قـوانین متعـددی در موضوع سلامت به تصویب رسیده است که در حال حاضر بخشی از قوانین مزبور، غیرمعتبر و بخشی دیگـر معتبـر باقی مانده اند.
در شرایط مذکور نه تنها دسترسی به مصوبات معتبر به سختی امکان پذیر می گردد، بلکه باعث مـی شـود هـر شخص تفسیر و تعبیر متفاوتی از مصوبات با موضوع واحد داشته باشد؛ به این ترتیب اجرای قوانین و مقـررات بـا چالش جدی روبرو شده و اجراء و احقاق حقوق مردم با دستگاه های اجرائی با اشکال مواجه می شود.
با این توضیح اهمیت و ضرورت تنقیح قوانین یعنی زدودن و حذف قوانین غیرمعتبر و ارائه قوانین معتبر کـه امری تخصصی بوده و تحقق آن مستلزم صرف زمان و انرژی زیـادی اسـت، در جهـت فـراهم سـازی مقـدمات و زمینه های توسعه نظام حقوقی کشور مشخص می شود.
با توجه به مفاد جزء «الف» تبصره بند (1 (ماده (3 (قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقـررات کشـور مصـوب 25/03/1389 و اصلاحات بعدی، دستگاه های اجرائی مکلف به ارائه کلیه قوانین مرتبط بـا حـوزه فعالیـت خـود بـه تفکیک وضعیتهای تنقیحی، تا پایان تیرماه 1390 به معاونت قوانین مجلس شورای اسـلامی شـده انـد؛ در اجـرای جزء یادشده، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با نظارت کارشناسـی بـر فهرسـت ارسـالی وزارت بهداشـت، درمان و آموزش پزشکی و نیـز بـا همکـاری وزارتخانـه مـذکور و معاونـت حقـوقی ریاسـت جمهـوری و مرکـز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، فهرست قوانین و احکام در حوزه سلامت را به تفکیک وضعیت تنقیحی آنهـا تدوین نمود.
بدین ترتیب که در گام اول کلیه قوانین موضوعه (بیش از 12 هزار عنوان قانون) مورد مطالعه و بررسی قـرار گرفت و احکام مرتبط با حوزه سلامت در کلیه قوانین موضوعه، استخراج و گردآوری گردید.
در گام بعدی احکام مربوطه جهت تعیین وضعیت اعتبار، مورد ارزیابی و مداقه واقع شد؛ در این راستا ابتـدا فهرست کلیه «قوانین منسوخ صریح» در حوزه ی سلامت (اعم از منسوخ کلی و جزئی) به همراه مستند نسـخ آنهـا تهیه گردید که فهرست این قوانین مشتمل بر (467 (عنوان قانون و (1598 (حکم قانونی جهت انتشار بـه روزنامـه رسمی ارسال خواهد شد؛
همزمان «قوانین مدت منقضی» مشتمل بر قوانین و احکام قانونی موقـت و آزمایشـی بـه همراه دلایل انقضاء آنها توسط کارشناسان مربوطه در واحد نظارت معاونـت قـوانین مجلـس شـورای اسـلامی بـا همکاری مسؤولین و کارشناسان حوزه تنقیح قوانین و مقررات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مشخص و فهرست مربوطه، تنظیم گردید.
در گام سوم، پس از کنار گذاشتن موارد غیرمعتبر قطعی (نامعتبر صریح)، تدوین فهرسـت قـوانین و احکـام نامعتبر حوزه سلامت که شامل قوانین و احکام قانونی منسوخ ضمنی، منتفی و مدت منقضـی مـی باشـد در دسـتور کار قرار گرفت.
این مرحله که به بررسی مغایرتهای موجود در مصوبات مجلـس و تعارضـات موجـود در میـان قوانین با یکدیگر و نهایتاً تشخیص مصوبات نامعتبر غیر صریح اختصاص دارد، اصلیترین و تخصصیترین مرحله از تدوین فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت به شمار می آید.
بدین ترتیب بـا صـرف بـیش از 6500 نفر ساعت کار کارشناسی ، قوانین و احکام نامعتبر غیر صریح در حوزه سـلامت مشـخص و بـه همـراه مسـتندات استخراج و فهرست مربوط به آنها به طور مجزا تنظیم و تدوین گردید.
کلیه قوانین و احکام نامعتبر مرتبط با حوزه سلامت که قبلاً در قوانین تنقیحی بـه تصـویب مجلـس شـورای اسلامی رسیده اند و قوانین و احکام مرتبط با حوزه سلامت، مذکور در طرحهـای تنقیحـی کـه فراینـد تصـویب در مجلس شورای اسلامی را طی مینمایند، و نیز احکامی که با عناوین موضـوعی مصـوب معاونـت قـوانین مجلـس شورای ارتباط اصلی داشته و در دست اقدام هستند (مانند قوانین و احکام حوزه رفـاه و تـأمین اجتمـاعی)، جهـت پرهیز از تکرار و هم چنین حفظ انسجام طرحهای موضوعی، در این فهرست قید نشده اند.
برای دیدن فهرست قوانین مذکور روی لینک کلیک کنید.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.