U

غیرقانونی بودن چاپ بیانات استاد حین تدریس به اسم خود دانشجو
دانشجویی که صرفاً بیانات و مطالب استاد در حین تدریس را مکتوب کرده است، عنوان پدیدآورنده (مؤلف) به نحو انفراد و یا اشتراك با مدرس بر وي اطلاق نمی شود.
به گزارش استیناف– دانشجویی که صرفاً بیانات و مطالب استاد در حین تدریس را مکتوب کرده است، عنوان پدیدآورنده (مؤلف) به نحو انفراد و یا اشتراك با مدرس بر وي اطلاق نمی شود.
شخصی برخی دروس را در حوزه تدریس مینماید و شاگرد ایشان مطالب درس را مکتوب نموده است استاد به واسطه این دست نوشتهها اقدام به چاپ کتاب مینماید وضعیت حقوقی شخص اخیر شاگرد چیست؟ مقرر است؟ مولف است؟ و یا با استاد مشترکا مولف است؟
اساسا اگر اختلاف در تالیف باشد آیا میتوان به طور کلی یک اثر را در جزء جزء مطالبه حاصل تالیف دو شخص دانست؟
مطابق نظریه مشورتی شماره 7/99/229 مورخ 1399/05/08 اداره حقوقی قوه قضاییه
مطابق ماده یک قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 با اصلاحات و الحاقات بعدي، «از نظر این قانون به مؤلف و مصنف و هنرمند «پدیدآورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می آید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته «اثر» اطلاق می شود».
بنابراین در تولید یک اثر علمی، دانش و در تولید یک اثر هنري یا فنی و مانند آن، هنر و ابتکار پدیدآورنده دخالت دارد.
لذا در فرض استعلام که دانشجو صرفاً بیانات و مطالب استاد در حین تدریس را مکتوب کرده است، عنوان پدیدآورنده (مؤلف) به نحو انفراد و یا اشتراك با مدرس بر وي اطلاق نمی شود.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.