U

عدم حضور خوانده در دعوا
عدم حضور هر یک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست.
اینجانب(خواهان) درتاریخ 1400/10/30 پس دریافت ابلاغیه از سوی دستگاه قضایی که درتاریخ: 1401/03/02 جهت حضور برای رسیدگی به اینجانب ابلاغ شد حضور به عمل آوردم و خوانده پس از دریافت ابلاغیه در جلسه رسیدگی حضور به عمل نیاوردند و قاضی پرونده وقت رسیدگی به لحاظ ضرورت استعلام‌ به تاریخ 1401/06/12 تعیین نمودند، و در تاریخ 1401/06/12 وقت نظارت به دفتر به تاریخ 1401/09/15تعیین نمودند. سوال بنده از شما این است که. در تاریخ
1401/09/15 قاضی پرونده رای نهایی صادر خواهد نمود و یا اینکه پرونده بازبینی و دوباره رسیدگی شود. با تشکر
پاسخ کارشناس: مطابق ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی، عدم حضور هر یک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده در جلسه تعیین‌شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رأی بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی هیچ‌یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند، و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح رأی صادر کند دادخواست ابطال خواهد شد.
اما در صورت اتخاذ تصمیم مطابق ماده ۳۰۳ قانون مذکور باید بیان داشت،حکم دادگاه حضوری است مگر این‌که خوانده یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ‌یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به طور کتبی نیز دفاع ننموده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد. در اینصورت محکوم‌علیه غایب حق دارد به حکم غیابی اعتراض نماید. این اعتراض واخواهی نامیده می‌شود.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.