U

عدم اجرای اصل تناظر
داشتن حق و فرصت دفاع از اصول مسلم دادرسی مدنی که عدم تحقق آن موجب بی اعتباری دادرسی است.

با سلام،بنده بطوراتفاقی به سامانه ثنا مراجعه و متوجه شکایتی از خودم شدم بدون آنکه بهم پیامک شود، ضمنا در سامانه هیچ اطلاعاتی از موضوع پرونده و … نیامده و نوشته به شعبه مراجعه، بعد ازمراجعه و اعتراض به این موضوع گفتن درخواست به قاضی که اطلاعات پرونده در اختیار بنده قرارگیرد که متاسفانه بیان کردند که قاضی و رئیس مجتمع حضور ندارد. و یکبار جلسه رسیدگی تشکیل و مجددا تعیین وقت اما در این تعیین وقت بین منشی ها شعبه بر سر زمان آ« تناقض گفتاری وجود داشت. حالا بنده برا اطلاع از محتویات پرونده و اطلاع از زمان دقیق وقت رسیدگی مجدد چکار باید بکنم؟(اطلاعات پرونده حقوقی را با اکراه تا حدی به بنده نشان دادند)

پاسخ کارشناس: پرسش کننده محترم داشتن حق و فرصت دفاع از اصول مسلم دادرسی مدنی که عدم تحقق آن موجب بی اعتباری دادرسی است. به عبارت دیگر در راستای اجرای اصل تناظر می بایست فرصت و امکان دفاع داده شود. فلذا شما این حق را دارید تا پرونده را مطالعه و خود را برای دفاع آماده کنید.

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.