U

طیب و چهار نفر دیگر محکوم به اعدام شدند
دادگاه عادی ویژه یک لشکر گارد مامور رسیدگی به اتهام متهمین واقعه 15 خرداد پس از 13 جلسه رسیدگی در ساعت 7 و ده دقیقه بعد از ظهر یعنی پس از قریب 12 ساعت رای خود را بشرح پایین صادر نمودند.
به گزارش استیناف– دادگاه عادی ویژه یک لشکر گارد مامور رسیدگی به اتهام متهمین واقعه 15 خرداد پس از 13 جلسه رسیدگی در ساعت 7 و ده دقیقه بعد از ظهر یعنی پس از قریب 12 ساعت رای خود را بشرح پایین صادر نمودند.
رای دادگاه
هیئت دادرسان دادگاه ویژه شماره یک لشکر گارد بریاست سرتیپ حسین زمانی و کارمندی سرهنگ ستاد مهدی احترامی و سرهنگ ستاد مهدی رحیمی و سرهنگ 2 ستاد محمد خالصی ( کارمند علی البدل) و به دادستانی سرهنگ ستاد احمددولو قاجار پس از 13 جلسه رسیدگی به اتهام متهمین واقعه 15 خرداد و مداقه کامل در محتویات پرونده و استماع بیانات دادستان و دفاعیات وکلای مدافع و آخرین دفاع متهمین که اتهام آن ها این است که از چندی قبل فعالیت های محرمانه و خیانتکارانه ای به منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته و در روزهای 15 و 16 خرداد ماه سال جاری دسته های مجهز به چوب و میله آهنی و وسایل تخریب و آتش سوزی تشکیل و در خیابان های شهر تهران حرکت داده و به کتابخانه های پارک شهر و وزارت بهداری وزارت صنایع- وزارت بهداشت حمله نموده شیشه های آن را شکسته پس از حمله و ورود به وزارت دادگستری قسمتی از پرونده ها را آتش زده و ورزشگاه، پارک شهر و اتوبوس های عمومی و اتومبیل های سواری و تعدادی از خانه ها و مغازه های مردم و سینماها و تاسیسات عمومی را به آتش کشیده و به اتوبوس حامل دختران دانش آموز حمله و هتک حرمت و حیثیت آنان را نموده و به بانوان بدون حجاب حمله و آنان را مجروح کرده و جایگاه های توقف مسافرین اتوبوس ها و فروش بلیط آن ها را خراب نموده و در و پنجره منازل و مغازه ها را شکسته – باشگاه های ورزشی را بسوزانده و از بین برده و به مراکز حساس شهر مانند تاسیسات آب- برق- رادیو و جایگاه های فروش بنزین به قصد آتش زدن و انهدام آن ها حمله نموده و بالاخره در اثر تحریکات و عملیات آن ها تعداد زیادی از مردم بی گناه کشته و مجروح شده اند رای خود را به شرح پایین صادر و اعلام می دارند:
الف- در مورد متهمین مشروحه زیر:
1- طیب فرزند حسنعلی شهرت حاجی رضایی
2- حاج اسمعیل فرزند لطف الله شهرت رضایی
3- امیرزند ولی الله شهرت کریمخانی معروف به امیراستاد ولی
4- فضل الله فرزند سیف الله شهرت ایزدی سلحشور معروف به داشی گزنی
5- غلامرضا فرزند محمد شهرت قائنی معروف به رضا گچ کار بنا به دلایل پایین:
6- اعتراف صریح متهم ردیف یک طیب حاجی رضایی در برگ های 36، 35 و 41 پرونده مربوطه و برگ 12 پرونده اتهامی عبدالله صادقی و برگ 15 پرونده اتهامی حسن صالحی نیا و برگ 15 پرونده اتهامی علامرضا قائنی.
اظهارات حاج اسمعیل رضایی در برگ 53 پرونده اتهامی مربوطه و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده وجود چک های شماره 467092 و 467093 بانک کار شعبه شوش که طبق آن حاج اسمعیل رضایی مبلغ یک میلیون ریال باقیمانده از دو میلیون ریال دریافتی را با کمال میل در اختیار دولت قرار داده.
اظهارات حاج اسمعیل رضایی در برگ 54 پرونده اتهامی دایر به دادن یک میلیون ریال از وجوه فوق به طیب حاج رضایی در ساعت 4 بعد از ظهر در خیابان فروتن نزدیک منزل رضایی.
اعتراف صریح طیب حاج رضایی به دریافت این مبلغ از حاج اسمعیل رضایی
اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 35 و 36 پرونده مبنی بر پرداخت یک صد و پنجاه هزار ریال به امیر کریمخانی متهم ردیف 3 که او دسته خود را به منظور ایجاد بلوا و آشوب و جنگ و قتال از پامنار راه بیندازد، اقرار صریح امیر کریمخانی به دریافت این مبلع و این که قرار شد هر چقدر می توانم جمعیت راه بیندازم و من هم مطابق این دستور رفتار کردم.
تطبیق گفتار امیر کریمخانی با اظهارات طیب حاج رضایی در برگ های بازپرس، اظهارات طیب در برگ 35 و 36 پرونده اتهامی خود مبنی بر دادن یک صد هزار ریال به فضل الله ایزدی سلحشور که عده خود را از خیابان جمشید دروازه قزوین راه بیندازد اعتراف صریح فضل الله ایزدی سلحشور در برگ 5 پرونده اتهامی مبنی بر دریافت مبلغ فوق با دستور این که سر راه خود هر چه می بیند خراب کند، بسوزاند اسلحه مامورین انتظامی را بگیرد و خودش را به بازار برساند و او هم عیناً این دستور را انجام داده است.
اظهارات طیب حاج رضایی در برگ های 35 و 36 پرونده اتهامی مبنی بر دادن مبلغ پنجاه هزار ریال به غلامرضا قائنی به منظور راه انداختن دسته از میدان غله به منظور ایجاد بلوا و آشوب مواجه طیب حاج رضایی و غلامرضا قائنی،
اختلافگویی غلامرضا قائنی که در برگ 11 پرونده اتهامی خود می گوید به علت اختلاف با طیب از دو ماه قبل از عید با او بهم زده بودم و نزد او نمی رفتم و در برگ 13 همان پرونده می گوید در روز 15 خرداد نزد طیب رفته است.
اتهام آن ها را ثابت و عملشان را منطبق با ماده استنادی دادستان در کیفرخواست دانسته و به اتفاق آرا پنج نفر نامبردگان بالا به استناد قسمت اول ماده 70 قانون مجازات عمومی محکوم به اعدام می نمایند.
ب- در مورد حسن فرزند علی شهرت صالحی نیا معروف به خالد آبادی با توجه به دلایل زیر:
اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 35 پرونده اتهامی مبنی بر دادن دویست هزار ریال به حسن صالحی نیا برای راه انداختن دسته به منظور ایجاد بلوا و آشوب، اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 7 پرونده اتهامی حسن صالحی نیا به این که از دویست هزار ریال دریافتی مبلغ یکصد هزار ریال آن را به شخصی به نام حسین بیات داده است.
اعتراف حسن صالحی نیا در برگ های 4، 15 و 3 پرونده اتهامی خود به گرفتن دویست هزار ریال از طیب حاج رضایی برای حرکت دادن جمعیت به منظور ایجاد بلوا و آشوب، اتهام حسن صالحی نیا و ماده استنادی دادستان به اتفاق آرا به استناد قسمت اول ماده 70 قانون مجازات عمومی نامبرده را مستحق اعدام می داند لکن به علت بی سوادی و نفهمی و فریب خوردن و داشتن فرزند صغیر اجازه ماده 44 قانون مجازات عمومی وی را به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم می نمایند.
ج- درباره متهمین نامبرده زیر:
1- عبدالله فرزند حاج غلام شهرت صادقی تهرانی معروف به عبدالعلی نقاش
2- حسین فرزند علی شهر شمشادی
3- سید علی فرزند سید احمد شهر بوریاباف معروف به سید علی کاشی
4- محمد باقر فرزند ابراهیم شهرت باقریان موحد معروف به عبدالعلی بنا به دلایل پایین:
1- اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 35 پرونده اتهامی خود مبنی بر دادن دویست هزار ریال به عبدالله صادقی تهرانی به منظور راه انداختن دسته برای ایجاد بلوا و آشوب.
اظهارات طیب در برگ های 2 و 3 پرونده اتهامی خود و مواجهه او با حسین شمشادی دایر به این که حسین شمشادی به همراهی عده دیگری از بارفروشان میدان در روز 15 خرداد جلوی حجره طیب آمده که او را با خود ببرند و او نبوده نزدیک ظهر که برگشته اند طیب از او پرسید. کجا بودی اظهار داشته رفته بودیم جلوی بازار مامورین انتظامی تیراندازی کردند کم مانده بود که تیر به پایم بخورد فرار کردم.
– اقرار حسین شمشادی به مطالب فوق
– اظهارات عباس شیرزاد در برگ 7 پرونده اتهامی خود مبنی بر شرکت حسین شمشادی در بلوا
– گزارش مامورین انتظامی دایر بر این که حسین شمشادی در هنگام بلوا به طرف معاون کلانتری 6 چاقو پرتاب کرده.
– اظهارات اسمعیل خلج در برگ 8 پرونده اتهامی خود دایر به شرکت حسین شمشادی در تظاهرات و بلوا
– گزارش کلانتری 6 مبنی بر این که حسین شمشادی رهبری اخلالگران را داشته و مردم را دعوت به شورش و بلوا می نموده
– اظهارات محمود ذوقی تبار در برگ 9 پرونده اتهامی خود مبنی بر شرکت حسین شمشادی در بلوا
– اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 9 پرونده اتهامی خود دایر به شرکت علی بوریاباف در تظاهرات و بلوا
– اظهارات عباس شیرزاد در برگ 3 پرونده اتهامی خود دایر به شرکت سید علی بوریاباف در بلوا
– اظهارات محمد باقر باقریان موحد در برگ های 10 و 11 پرونده اتهامی خود مبنی بر این که اول کسی که چوب برداشت سید علی بوریاباف بود، و بعد هم سایرین برداشتند و سید علی بوریاباف در بین جمعیت بلوا کننده بود.
– اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 21 پرونده اتهامی خود دایر به شرکت سید علی بوریاباف در بلوا و همچنین اظهارات طیب در برگ 20 پرونده اتهامی خود اظهار می دارد سید علی بوریاباف یکی از چوب هایی را که محمدباقر باقریان موحد با سه چرخه موتوری آورده بود برداشت و مردم را تحریک نمود.
– اظهار ندامت خود سید علی بوریاباف در برگ 8 پروند اتهامی از اعمالی که انجام داده بود.
– اظهارات طیب حاج رضایی در برگ 21 پرونده اتهامی خود مبنی بر این که محمدباقر باقریان موحد مقداری چوب با سه چرخه موتوری آورده و جلوی باسکول ریخت و این چوب ها مورد استفاده بلواکنندگان قرار گرفت.
– اعتراف محمدباقر باقریان موحد در برگ های 2 و 3 پرونده اتهامی خود دایر به تقسیم پول ها بین بلواکنندگان مواجهه بین طیب حاج رضایی و محمد باقر باقریان موحد.
– اظهارات حسین شمشادی در برگ 13 پرونده اتهامی خود دایر به این که محمدباقر باقریان موحد مردم را با گفتن عبارات ” ای مردم اگر غیرت دارید بیایید برویم” تحریک به بلوا نموده.
– اظهارات محمود ذوقی تبار در برگ 9 پرونده اتهامی مربوط دایر به شرکت محمد باقر باقریان موحد در بلوا
اتهامات منتسبه و ماده استنادی دادستان را در کیفرخواست وارد دانسته و به استناد قسمت اول ماده 70 قانون مجازات عمومی 4 نفر نامبردگان بالا را به اتفاق آرا مستحق اعدام می دانند ولی به علت عدم شرکت شخصی عبدالله صادقی تهرانی در تظاهرات و بی سوادی عده ای از آنان و معیل بودن و اغوا شدن از طرف محرکین اصلی با رعایت ماده 44 قانون مزبور هر 4 نفر را به 15 سال حبس با اعمال شاقه از بدو بازداشت محکوم می نمایند.
اخبار مرتبط:
 دیدن خبر مردی که سر میرزا کوچک خان را بریده و به تهران آورده بود دستگیر شد
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.