U

طرح‌های مربوط به مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح رسیدگی است
بر اساس بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اگر خانمی قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد، در این قانون مقرر شده که باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند.
به گزارش استیناف– خداییان در پاسخ به سئوالی در مورد بازنگری پرونده زندانیان مهریه، اظهار کرد: بر اساس بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اگر خانمی قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد، در این قانون مقرر شده که باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند.
وی بیان داشت: روش کار به این شکل است که زوجه با مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق تقاضای صدور اجراییه می‌کند و از آن طریق به صورت الکترونیک به اجرای واحد ثبتی ارجاع می‌شود و اموال شخص مدیون (شوهر) به صورت الکترونیک جستجو خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگر چنانچه اموالی از شوهر شناسایی شد نسبت به توقیف اموال اقدام می‌شود و اگر شناسایی نشد مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد که می‌تواند اقدام به طرح دعوا در دستگاه قضایی کند.
وی خاطرنشان کرد: موقعی که در ادارات ثبت تشکیل پرونده می‌شود، چنانچه مدیون توان پرداخت نداشته باشد، به موجب قانون، ادارات اجرا امکان بازداشت مدیون را ندارند؛ اما چنانچه در دادگاه حکم به پرداخت مهر صادر شود و شخص علیرغم تمکن مالی از پرداخت مهریه خودداری کند، تا زمان پرداخت بازداشت خواهد شد.
خداییان افزود: به منظور پیشگیری از مجازات محکومان مالی، پیگیری‌هایی صورت گرفته که تا حد امکان افراد به دلیل عدم پرداخت دِین بازداشت نشوند و به همین جهت هم نمایندگان چند طرح را در مجلس مطرح کرده‌اند.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: برخی از این طرح ها، دلالت بر این امر دارند که نباید افرادی که توان پرداخت مهریه را ندارند، بازداشت شوند و یا اصلا نباید کسی به خاطر عدم پرداخت دِین بازداشت شود.
وی گفت: برخی از طرح‌ها نیز تصریح دارد که تعداد ۱۱۰ سکه که در قانون حمایت خانواده پیش بینی شده کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، برای تعدیل اقساط نیازی به طرح پرونده جدید در مراجع قضایی نباشد و ریاست قوه قضاییه به صورت بخشنامه، دستور تعدیل قیمت سکه‌ها را صادر کند.
خداییان تاکید کرد: البته هنوز این طرح‌ها به نتیجه نرسیده اند و در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح رسیدگی هستند.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.