U

در صورت عدم احراز عسر و حرج زوجه، ارجاع به داور ضروري نیست
در صورتیکه زوجه دلیلی بر اثبات عسر و حرج ارائه نکند و یا وکالت وي در امر طلاق احراز نشود، ارجاع به داور ضروري به نظر نمی رسد.
به گزارش استینافدر صورتیکه زوجه دلیلی بر اثبات عسر و حرج ارائه نکند و یا وکالت وي در امر طلاق احراز نشود، ارجاع به داور ضروري به نظر نمی رسد.
با توجه به مقررات قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/1391 در پروندههاي طلاق به درخواست زوجه به لحاظ عسر و حرج و یا احراز وکالت در طلاق چنانچه دادگاه بعد از تشکیل جلسات دادرسی عسر و حرج زوجه یا تحقق وکالت ایشان را محرز نداند آیا در اجراي مواد 17 و 28 از قانون موصوف الزامی به صدور قرار ارجاع امر به داوري دارد یا آن که به لحاظ اینکه بالفرض صدور نظریه داوران بر لزوم جدایی زوجین براي دادگاه خانواده امکان صدور حکم به نفع زوجه وجود ندارد لزومی به ارجاع امر به داوري وجود ندارد؟
خواهشمند است دستور فرمایید با طرح موضوع درکمیسیونهاي تخصصی مربوطه نظریه آن کمیسیون جهت ارشاد و بهره برداري به این حوزه قضایی اعلام و ارسال گردد.
مطابق نظریه مشورتی شماره 7/99/285 مورخ 1399/03/11 اداره حقوقی قوه قضاییه
در صورتیکه زوجه دلیلی بر اثبات عسر و حرج ارائه نکند و یا وکالت وي در امر طلاق احراز نشود، ارجاع به داور ضروري به نظر نمی رسد؛ زیرا با وصف مذکور اثري بر آن مترتب نیست و دادگاه می تواند به دلیل عدم احراز عسر و حرج زوجه و یا عدم احراز وکالت وي در امر طلاق و بدون ارجاع به داوري، حسب مورد حکم بر بطلان دعوي و یا قرار رد آن را صادر کند.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.