U

برقراری مقرری ماهانه برای خانواده کارمندان اخراجی
در مورد کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری محکوم به اخراج می شوند، در صورت داشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50 سال سن، برای معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه برقرار می گردد.
به گزارش استیناف– در مورد کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری محکوم به اخراج می شوند، در صورت داشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50 سال سن، برای معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه برقرار می گردد.
رأی شعبه دیوان عدالت اداری
در خصوص دادخواست شاکی به طرفیت خوانده به خواسته فوق الذکر، با این توضیح که اظهار داشته: همسرم در سال … به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در سال … به خاطر مشکلی که برایش پیش آمد از کار اخراج گردید و در سال … به علت بیماری قلبی فوت نمود، با توجه به فشار زندگی خود و فرزندم، خواهشمندم به لحاظ اینکه همسرم 15 سال خدمت رسمی داشته، نسبت به استرداد حقوق پایمال شده خود و فرزندم به شرح ستون خواسته اقدام فرمایید.
طرف شکایت در لایحه دفاعیه به شماره فوق الذکر مرقوم داشته: مرحوم (ک.ر.) در تاریخ … به استخدام پیمانی آموزش و پرورش درآمده و در تاریخ … به استخدام آزمایشی و سپس به استخدام قطعی پذیرفته شده و به دلیل غیبت های مکرر طی حکم شماره … از آموزش و پرورش اخراج گردیده و در تاریخ … در اعتراض به اخراج از آموزش و پرورش، دادخواستی به شعبه 23 دیوان عدالت اداری ارائه نموده که طی دادنامه شماره … رأی قطعی مبنی بر بی حقی ایشان صادر گردیده است.
با توجه به مراتب مذکور و با لحاظ مفاد ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 مجلس شورای اسلامی که مقرر داشته: برای کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا با رأی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری یا … محکوم به اخراج یا انفصال دایم از خدمات دولتی شده یا می شوند، در صورت داشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50 سال سن، به تشخیص هیأت های تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری مربوط، برای معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه که مبلغ آن از حداقل حقوق کارمندان دولت تجاوز نکند، برقرار می گردد.
نظر به اینکه همسر شاکیه شرایط ماده مذکور را نداشته، الزام قانونی بر اجابت خواسته وجود ندارد. علیهذا شکایت غیر وارد تشخیص و به استناد مواد 7 و 48 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 حکم به رد دادخواست صادر و اعلام می شود. رأی صادره قطعی است. 
رئیس شعبه 4 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.