U

ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی؛ راهبرد اصلی قوه قضاییه
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از راهبرد‌های قوه قضاییه، ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی است، باید در بین هر صنفی شورا و شورایاری تشکیل شود تا مردم مشکلات خودشان را حل کنند.

انتشارات استیناف – موسی خلیل‌الهی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با محوریت بررسی مشکلات شورا‌های حل اختلاف بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: دوران تحول و تعالی قوه قضاییه، راهبرد جدیدی برای شورا‌های حل اختلاف تعیین شده است.

وی افزود: اولین راهبرد مطرح شده توسعه شورا‌ها بوده، به طوری که شورا‌های حل اختلاف باید نسبت به گذشته با توسعه مواجه شده و در تمام سطوح جامعه حضور داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: یکی دیگر از راهبرد‌های مطرح شده بازگشت شورا‌های حل اختلاف به جایگاه واقعی و حرکت در مسیر وظیفه اصلی که همانا استفاده از ظرفیت مردمی در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه است.

وی ادامه داد: فلسفه اصلی تشکیل شورا‌های حل اختلاف با توجه به آنچه مرحوم آیت الله شاهرودی بنیانگذاری کرده بود حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و سازش بر پایه آموزه‌های دینی بود، البته شورا‌های حل اختلاف امروز از این موضوع فاصله گرفته است.

خلیل الهی تاکید کرد: بر اساس نظر آیت الله اژه‌ای رئیس قوه قضائیه این مجموعه باید به اصل خود بازگردد و مردم در خصوص صلح و سازش بین هم نوعان مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از راهبرد‌های قوه قضائیه، ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی است، شورا‌ها باید از شکل سازمانی و اداری و خشک خارج شده و به سمت تخصصی شدن برود و در بین هر صنفی شورا و شورایاری تشکیل شود تا مردم مشکلات خودشان را حل کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این موضوع در تبریز شروع شده و امروز هر صنف نسبت به تخصص خود شورای حل اختلاف یا شورایاری دارند.

وی اضافه کرد: تمام جرایم قابل گذشت باید ابتدا به شورا‌های حل اختلاف مخصوصا شورا‌های حل اختلاف تخصصی ارجاع داده شود.

خلیل‌الهی خاطرنشان کرد: شورای بنیاد شهید به عنوان اولین شورای تخصصی و مهم‌ترین شورای تخصصی بوده چرا که جامعه هدف آن خیل عظیمی از خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان بوده و علاقمند هستیم مشکلاتشان به دست خودشان حل شود تا اینکه وارد سیستم دادگستری شود .

عباس پورحسن مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این نشست گفت: شورا‌های حل اختلاف بنیاد امور شهدا و ایثارگران با جدیت فعال بوده و پرونده‌های ایثارگران در حوزه ایثارگران نزولی بوده و منجر به نتیجه می‌شود.

انتهای پیام/

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.