U

امکان تقسیط جزای نقدی
هرکس به موجب حکم قطعی دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد، اموال وی به‌وسیله مرجع اجرای حکم، شناسایی، توقیف و با رعایت مقررات راجع به مستثنیات دین از محل فروش آنها نسبت به اجرای حکم اقدام می‌شود.
با سلام ، وقت بخیر ، احتراما پدر اینجانب در یک موضوع ملکی محکوم به پرداخت جریمه شده ، سوال اینکه آیا برای اجرای حکم ابلاغیه الکترونیکی خواهد امد و زمان پرداخت در ان تعیین خواهد شد و سوال دوم اینکه با وضع اپیدمی کرونا آیا اجرای حکم به تعویق خواهد افتاد و سوال سوم اینکه باید حتما همه مبلغ را یکجا پرداخت کرد یا اقساطی هم میشود ،
 پاسخ وکیل آنلاین: در خصوص پرسش باید بیان داشت مشخص نیست که محکومیت به جریمه منظور جزای نقدی است یا غیر از آن. اما در فرضی که محکومیت جزای نقدی باشد باید بیان داشت مطابق مقررات قانونی امکان تقسیط جزای نقدی نیز وجود دارد.
ماده ۵۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد، هرکس به موجب حکم قطعی دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد، اموال وی به‌وسیله مرجع اجرای حکم، شناسایی، توقیف و با رعایت مقررات راجع به مستثنیات دین از محل فروش آنها نسبت به اجرای حکم اقدام می‌شود.
در صورت فقدان مال یا عدم شناسایی آن، مرجع اجرای حکم می‌تواند با توقیف بخشی از حقوق طبق قانون اجرای احکام مدنی و یا تمام یا بخشی از سایر درآمدهای محکومٌ‌علیه برای وصول جزای نقدی اقدام مقتضی به‌عمل آورد.
در صورت تقاضای تقسیط از جانب محکومٌ‌علیه و احراز قدرت وی به پرداخت اقساط، دادگاه نخستین که رأی زیر نظر آن اجراء می‌شود می‌تواند با أخذ تضمین مناسب امر به تقسیط نماید.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.