U

الزام قضات به جبران خسارت
چنانچه خسارت وارده تعمدی باشد خود قاضی در غیر این‌صورت یعنی در صورتی که مبنای ورود خسارت سهوی باشد از بیت المال جبران می شود.
به گزارش استیناف– چنانچه خسارت وارده تعمدی باشد خود قاضی در غیر این‌صورت یعنی در صورتی که مبنای ورود خسارت سهوی باشد از بیت المال جبران می شود.
قاضی یکی از شعبات حقوقی شهرستان باتوجه به عدم صلاحیت محلی علاوه بر تایید صلاحیت خودش برعلیه بنده رای صادر کرد و ضمن توهین و بد رفتاری در جهت اعتراضم مجبور به پرداخت ۲۴ میلیون تومان برای تمبر تجدید نظر و چند بار سفر به شهرهای مختلف شدم که نهایتا صلاحیت ایشان لغو شد. با شکایت از ایشان در دادسرای انتظامی قضات، ایشان محکوم به تخلف شدند. حال میخواستم بدانم که آیا من میتوانم ادعای خسارت از ایشان کنم و چگونه باید این کار را انجام دهم؟
پاسخ وکیل آنلاین:
چنانچه خسارت وارده تعمدی باشد خود قاضی در عیر این‌صورت یعنی در صورتی که مبنای ورود خسارت سهوی باشد از بیت المال جبران می شود. از همین روی با عنایت به ماده۳۰ قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب۱۷/۷/۱۳۹۰ رسیدگی به دعوای جبران خسارت ناشی از تقصیر یا اشتباه قاضی موضوع اصل یکصد و هفتاد و یکم (۱۷۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دادگاه عمومی حقوقی تهران منوط به احراز تقصیر یا اشتباه قاضی در دادگاه عالی انتظامی قضات است. بنابراین مدعی ورود خسارت مذکور ابتدا باید درخواست خود را به دادگاه عالی انتظامی قضات تقدیم و پس از احراز تقصیر یا اشتباه قاضی، دعوا را حسب مورد، به طرفیت قاضی مقصر یا دولت در دادگاه عمومی حقوقی صالح اقامه کند.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.