U

اخذ تعهد از کفیل یا وثیقه گذار مبنی بر عدم استرداد ضمانت تا مدت معینی
کفیل یا وثیقه گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم میتواند حسب مورد رفع مسؤولیت یا آزادي وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند.
به گزارش استینافکفیل یا وثیقه گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم میتواند حسب مورد رفع مسؤولیت یا آزادي وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند.
چنانچه وثیقه گذار یا کفیل با موجب سند رسمی یا طی لایحه اي ملتزم شود که تا مدت معینی از استرداد ضمانت (رفع مسؤولیت) نسبت به شخصی که از وي کفالت کرده یا وثیقه سپرده است خودداري کند یا رفع مسؤولیت خود را تا مدت معینی ساقط کند (شرط نتیجه)، اگر پیش از انقضاي مدت، وثیقه گذار یا کفیل درخواست رفع مسؤولیت کند آیا مقام قضایی میتواند از پذیرش آن خودداري کند؟
مطابق نظریه مشورتی شماره 7/99/298 مورخ 1399/03/12 اداره حقوقی قوه قضاییه: 
مطابق ماده 228 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 کفیل یا وثیقه گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم می تواند حسب مورد رفع مسؤولیت یا آزادي وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند.
این مرجع مکلف است بلافاصله مراتب رفع مسؤولیت یا آزادي وثیقه را فراهم کند. بر این اساس اخذ تعهد از کفیل یا وثیقه گذار یا هرگونه توافقی که متضمن ایجاد مسؤولیت بر خلاف حکم آمره این ماده باشد، منشأ اثر نیست.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.