U

آیا اصحاب پرونده امکان اخذ کپی و تصاویر از صورتجلسه دادگاه را دارند؟
شاکی در طول تحقیقات مستند به ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفري میتواند صورتمجلس تحقیقات مقدماتی و دیگر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات نداشته باشد مطالعه کند.
به گزارش استینافشاکی در طول تحقیقات مستند به ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفري، میتواند صورتمجلس تحقیقات مقدماتی و دیگر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات نداشته باشد مطالعه کند.
آیا اصحاب پرونده امکان اخذ کپی و تصاویر از صورتجلسه دادگاه را دارند؟ در صورت منفی بودن پاسخ، این ممنوعیت بر اساس کدام مقرره قانونی است و به طور کلی دادگاه در خصوص کدام اوراق پرونده مجاز به اعطاي تصاویر و کپی نیست و آیا میان پرونده هاي کیفري و حقوقی در این خصوص تفاوت است؟
مطابق نظریه مشورتی شماره 7/99/1199  مورخ 1399/08/20 اداره حقوقی قوه قضاییه:
اولاً، کسب اطلاع از اوراق پرونده و تهیه رونوشت از آن، از حقوق طرفین دعواي مدنی است. بنابراین اصحاب پرونده در دعاوي حقوقی حق دارند تهیه تصویر از اوراق پرونده از قبیل صورتجلسات دادگاه و اظهارات گواهان را با هزینه شخصی درخواست کنند؛
مفاد ماده 351 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 نیز مؤید این موضوع است. بدیهی است در مواردي نظیر مقررات ماده 222 قانون آیین دادرسی دادگاههاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 که حکم خاصی در این خصوص وجود دارد باید مطابق مقررات خاص مربوط رفتار شود.
ثانیاً، شاکی در طول تحقیقات مستند به ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 میتواند صورتمجلس تحقیقات مقدماتی و دیگر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات نداشته باشد مطالعه کند از آن تصویر یا رونوشت بگیرد و مخالفت با این حق نیاز به دلیل دارد و باید برابر تبصرههاي 1 و2 همان ماده عمل شود و چون مقنن این حق را در طول تحقیقات براي شاکی در نظر گرفته است به طریق اولی پس از اتمام تحقیقات توسط بازپرس که شائبه ضرر به کشف حقیقت نیز وجود ندارد، این حق کماکان براي شاکی استصحاب میشود.
ثالثاً، صرف نظر از اینکه احصاء اوراقی از پرونده کیفري که قاضی مجاز به تسلیم تصویر آن به شاکی نیست، از وظایف این اداره کل خارج است، یادآور می شود که: تشخیص اوراقی از پرونده که تسلیم آن به شاکی با ضرورت کشف حقیقت منافات دارد موضوع ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 ،امري موضوعی و با قاضی رسیدگی کننده به پرونده است.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.