U

آیا استخراج مقاله و پایان نامه داراي عنوان مجرمانه است؟
صرف استخراج مقاله به نام صاحب اثر، مشمول ماده واحده قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 1396 نمی باشد.
به گزارش استینافصرف استخراج مقاله به نام صاحب اثر، مشمول ماده واحده قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 1396 نمی باشد.
آیا استخراج مقاله و پایان نامه و بروز رسانی و رفرنس مقالات و کتب علمی و همچنین سابمیت و چاپ مقاله به تقاضاي صاحبان مقالات، و پایان نامه ها و کتب علمی توسط موسسات علمی ثبت شده قانونی، حسب قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و آییننامه اجرایی آن، داراي عنوان مجرمانه است؟
مطابق نظریه مشورتی شماره 7/98/1770 مورخ 1398/12/25 اداره حقوقی قوه قضاییه
در صورتیکه فردي پایاننامه یا کتاب علمی خود را در اختیار دیگري قرار داده تا وي (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) از آن کتاب یا پایاننامه مقاله استخراج کند؛ صرف استخراج مقاله به نام صاحب اثر، مشمول ماده واحده قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 1396 نمی باشد.
زیرا این اثر اصالتاً از آن خود فرد است در حالیکه شرط اعمال ماده واحده آن است که رفتارهاي مذکور در آن قانون با هدف ارائه کل یا بخشی از اثر توسط دیگري به عنوان اثر خود صورت گیرد.
لکن در صورتیکه در فرایند استخراج مقاله، مقدار قابل توجهی به مقاله افزوده شود؛ به گونه اي که بتوان قسمت جدید را به فرد دیگري منتسب کرد؛ با احراز سایر شرایط در قانون مذکور، می تواند مشمول مجازات مقرر در آن قانون باشد.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.