U

مجازات کاشت ماری جوانا
ماری جوانا که در فرهنگ عامه با نام های علف و گل نیز شناخته می شود. این ماده یک ترکیب فعال کننده روان است که جوانان از آن بیشتر برای اهداف تفریحی بهره می برند. ماری جوانا از برگ و گل گیاه شاه دانه به دست می آید.
بهره مندی از حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی از اصلی ترین حقوق شهروندان در جامعه می باشد. لکن هر امری که کیفیت بهره مندی از این حق را با خدشه روبرو کند با واکنش مقنن روبرو خواهد بود. از جمله مصادیق تعرض و خدشه به حق حیات و سلامت شهروندان، مواد مخدر می باشد.
مواد مخدر اعم از خرید و فروش یا مصرف آن توسط افراد باعث سوق دادن جامعه به ورطه ی نابودی است. فلذا قانونگذار بدون داشتن مسامحه یا اغماض با این پدیده ی شوم، در راستای تحقق بخشیدن به حقوق شهروندی اشخاص، برخورد قانونی خواهد داشت.
به موجب بند ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب ۱۳۷۶ کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان گردان های صنعتی غیر دارویی جرم می باشد و به موجب ماده ۲ قانون مذکور علاوه بر امحای کشت، مرتکب بر حسب میزان کشت به شرح زیر مجازات خواهد شد.
بار اول ده تا صد میلیون ریال جزای نقدی
بار دوم پنجاه تا پانصد میلیون ریال و سی تا هفتاد ضربه شلاق
بار سوم صد میلیون تا یک میلیارد ریال جزای نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس
بار چهارم اعدام
نکته آن که ماری جوانا که در فرهنگ عامه با نام های علف و گل نیز شناخته می شود.
این ماده یک ترکیب فعال کننده روان است که جوانان از آن بیشتر برای اهداف تفریحی بهره می برند. ماری جوانا از برگ و گل گیاه شاه دانه به دست می آید.
محمد امین پاکرو-کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.