U

چگونه وکیل معاضدتی داشته باشیم؟
منظور از وکیل معاضدتی این است که وکالتی از طرف کانون وکلا در امور حقوقی نه کیفری، برای کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله را ندارند به وکلا ارجاع شود.
فلسفه پیش بینی این نهاد بر اساس اصل 35 قانون اساسی و نیز تامین و حفظ حقوق شهروندی افراد است که بیان می دارد: در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را ندارند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.
اما منظور از قسمت اخیر اصل 35 چیست؟
منظور از قسمت اخیر این اصل کسانی است که توانایی مالی برای انتخاب وکیل را ندارند و مطابق ماده 24 قانون وکالت مصوب 1315 کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله را ندارند می توانند از کانون وکلای دادگستری تقاضای وکیل معاضدتی نمایند.
به عبارت دیگر منظور از وکیل معاضدتی این است که وکالتی از طرف کانون وکلا در امور حقوقی نه کیفری به وکلا ارجاع شود و در سال هر وکیل لا اقل در سه مورد به عنوان وکیل معاضدتی وکالت نماید. از همین روی باید بیان داشت مطابق ماده 31 قانون وکالت، وکلا باید وکالت معاضدتی را قبول نمایند، فلذا در صورت عدم قبول مرتکب تخلف انتظامی شده اند.
محمد امین پاکرو– کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.