U

پرداخت مابه التفاوت نرخ دیه
ملاك محاسبه دیه طبق ماده 490 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قیمت زمان پرداخت است؛ مگر آنکه طرفین در خصوص مبلغ توافق کنند و ملاك پرداخت دیه، زمان اجراي حکم قطعی و لازم الاجرا بودن آن است.
به گزارش استیناف– شخصی در سال 1396 و پیش از ارسال پرونده به اجراي احکام کیفري، اقدام به واریز بخشی از دیه می کند و فیش آن را در سال 1398 به اجراي احکام تحویل می دهد.
شکات نیز از واریز وجه به جهت اختیار قرار ندادن فیش اطلاعی نداشته اند. آیا محکوم میبایست مابه التفاوت دیه سال 1396 تا 1398 را پرداخت کند؟

پاسخ اداره حقوقی قوه قضاییه طی نظریه مشورتی شماره 7/98/2043 مورخ 1399/03/06 به شرح ذیل می باشد: 

ملاك محاسبه دیه طبق ماده 490 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قیمت زمان پرداخت است؛ مگر آنکه طرفین در خصوص مبلغ توافق کنند و ملاك پرداخت دیه، زمان اجراي حکم قطعی و لازم الاجرا بودن آن است؛
بنابراین در فرض سؤال که محکوم در سال 1396 و پیش از ارسال پرونده به واحد اجراي احکام کیفري و بدون اطلاع محکوم له نسبت به واریز بخشی از دیه مورد حکم اقدام کرده است و فیش واریزي را تا سال 1398 نزد خود نگه داشته است، رفتار وي به ضرر محکومله است و باعث تضییع حق محکوم له می باشد و در صورت تقاضاي محکوم له، دیه باید به  نرخ روز اجراي حکم از محکوم وصول و به محکوم له داده شود.
به عبارت دیگر، مابهالتفاوت دیه سال 1396 تا زمان پرداخت باید محاسبه شود. ماده 99» آییننامه نحوه اجراي احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو، جرح، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباري و منع از اقامت در محل و محل هاي معین مصوب 1398/3/27 «رییس قوه قضاییه نیز مؤید این نظر است.

 

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.