U

توافق کتبی طرفین مبنی بر قاطع دعوا بودن نظر کارشناس
طرفین می توانند نظر کارشناس را قاطع دعوا قرار دهند. از همین روی اصولاً رأی یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتباً رأی آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل ‌درخواست تجدیدنظر نیست.
به گزارش استیناف– طرفین می توانند نظر کارشناس را قاطع دعوا قرار دهند. از همین روی اصولاً رأی یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتباً رأی آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل ‌درخواست تجدیدنظر نیست. این رای مطلقاً قابل فرجام خواهی هم نمی باشد.
این نکته بارها و بارها در آزمون های حقوقی ازجمله آزمون وکالت مورد پرسش و توجه طراحان بوده است.
سوال وکالت:
دعوایی به خواسته صدور حکم بر وقفیّت ملکی اقامه می شود. در جریان دادرسی نخستین، طرفین کتباً توافق می کنند که رأی کارشناسی که به تراضی تعیین می کنند، قاطع دعوا باشد. کارشناس رأی خود را صادر و دادگاه نیز بر همین اساس، اقدام به صدور حکم می کند، در خصوص قابل شکایت بودن حکم دادگاه، کدام مورد صحیح است؟
1) حکم دادگاه قابل تجدید نظر و فرجام نیست.
2) حکم دادگاه قابل تجدید نظر و فرجام است.
3) حکم دادگاه فقط قابل تجدیدنظر است.
4) حکم دادگاه فقط قابل فرجام است.
گزینه 1 صحیح است.
در تحلیل پرسش باید بیان داشت، مقنن در ‌تبصره ماده 331 آیین دادرسی مدنی بیان داشته، احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رأی یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتباً رأی آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل ‌درخواست تجدیدنظر نیست مگر درخصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادرکننده رأی.
همچنین مطابق ‌ماده ۳۶۹ قانون مذکور، احکام زیر اگرچه از مصادیق بندهای (‌الف) در دو ماده قبل باشد حسب مورد قابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود:
بند 2- احکام مستند به نظریه یک یا چند نفر کارشناس که طرفین به‌ طور کتبی رأی آنها را قاطع دعوا قرار داده باشند.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.