U

نحوه پیگیری قانونی سرقت موبایل
اولین و مهمترین اقدامی که بایستی بعد از به سرقت رفتن موبایل انجام داد اطلاع و گزارش دادن به پلیس ۱۱۰ و دریافت صورتجلسه از مامور مربوطه می‌باشد.
 
مدت زمان بسیاری از عمر تلفن همراه در ایران نمی‌گذرد، اما باید بیان داشت که این خدمت به سرعت توانست جای خود را در میان مخاطبان بازکرده و به طوری فراگیر شود که افراد از سن پایین از خدمات این سرویس به عنوان کاربر استفاده نمایند.
متعاقب رشد این سرویس شاهد رشد جرایم مربوط به آن از جمله سرقت گوشی تلفن همراه نیز بوده ایم.
به عبارت دیگر، سرقت تلفن همراه از جمله جرایم شایعی می‌باشد که شاهد ارتکاب آن در سطح شهر می‌باشیم.
این جرم در حالی اتفاق می‌افتد که در بسیاری موارد بی احتیاطی‌های خودمان این فرصت را به سارقان می‌دهد. به طور مثال با در دست گرفتن گوشی همراه و راه رفتن در خیابان فرصت سرقت را به سارقان می‌دهیم.
بنابراین لازم است تا با اعمال یکسری اقدامات پیشگیرانه زمینه ارتکاب این دست جرایم را کاهش دهیم. چه اینکه در بسیاری از موارد سرقت سابقه ایجاد درگیری میان مال باخته و سارق وجود داشته و سرقت به اصطلاح مقرون به آزار و اذیت نیز بوده است.
اما چنانچه مورد سرقت قرار گرفتیم باید بدانیم که این اقدام از نظر قانونگذار جرم می‌باشد و علاوه بر مجازات مرتکب که حسب مورد می‌تواند متفاوت باشد دادگاه می‌بایست حکم به رد مال (مسترد نمودن گوشی مسروقه) بدهد.
فلذا بایستی یکسری اقدامات در راستای تعقیب مرتکب از جمله طرح شکایت صورت پذیرد.
از طرف دیگر همواره سارقین اقدام به فروش گوشی‌های مسروقه معمولاً به قیمت‌های پایین و غیر واقعی می‌نمایند؛ بنابراین باید به افراد هشدار داد تا در حین خرید موبایل توجهات کافی داشته باشند تا بعداً دچار مشکل نشوند.
پس ما نباید فریب این موضوع را خورده و اقدام به خرید گوشی ازین دست افراد بنماییم، زیرا این کار می‌تواند برای ما عواقب بدی را به همراه داشته باشد.
از هیمن روی قانونگذار در ماده ۶۶۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان داشته:
هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد، به حداکثر مجازات در این ماده محکوم می‌شود.
پس بهتر است سراغ فروشندگان معتبر که دارای پروانه کسب می‌باشند رفته و نیز گوشی‌هایی که دارای ضمانت نامه‌های معتبر می‌باشد را خریداری کنیم. ضمن اینکه در هنگام پرداخت وجه به فروشنده بایستی از وی فاکتور ممهور دریافت نمایید.
اما اولین و مهمترین اقدامی که بایستی بعد از به سرقت رفتن موبایل انجام داد اطلاع و گزارش دادن به پلیس ۱۱۰ و دریافت صورتجلسه از مامور مربوطه می‌باشد.
اقدام بعدی سوزاندن یا همان مسدود نمودن سیم کارت مسروقه از طریق مراجعه به دفاتر مربوط به خدمات امور مشترکین می‌باشد.
در غیراین صورت عواقب ناشی از هرگونه سوء استفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط به عهده مشترک خواهد بود.
بعد از این اقدامات و با در دست داشتن مدارک ذیل می‌بایست برای ثبت شکایت به کلانتری مربوطه یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نموده و اقدام به ثبت شکایت کرده و رسیدی در ازای آن دریافت داریم.
بعد از طی مراحل اداری مربوط مخابرات از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی که در گوشی و پکیج آن قرار دارد، به پیگیری و ردیابی گوشی اقدام می‌کند.

نمونه شکوائیه سرقت تلفن همراه
موضوع شکایت:
سرقت یک دستگاه گوشی موبایل
دلایل شکایت:
حضور شخص شاکی یا وکیل وی
اصل و فتوکپی از کارت ملی شاکی
اصل و فتوکپی فاکتور خرید گوشی
همراه داشتن جعبه گوشی و کپی از شماره سریال پشت جعبه (کارتن) گوشی
اصل و کپی گزارش و صورتجلسه کلانتری
عندالزوم شهادت شهود
شرح شکایت:
اینجانب… مالک یک دستگاه گوشی موبایل …. به شماره سریال… می‌باشم. متاسفانه در تاریخ…. گوشی بنده توسط فردی ناشناس در خیابان…. مورد سرقت قرار گرفت. علیهذا از مقام محترم قضائی (دادستان)، تقاضای تعقیب و مجازات مرتکب را دارم.

یاسر میرزاجعفری_برگرفته از کتاب منشور حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.