U

مسئولیت شرکت های هواپیمایی در صورت تاخیر در پرواز
مسئولیت شرکت های هواپیمایی در صورت تاخیر در پرواز
صرف تاخیر در پرواز مجوز قانونی به منظور مطالبه خسارت و به طور کلی مجوز مراجعه به شرکت هواپیمایی نمی باشد.

صنعت حمل و نقل نقش به سزا و قابل توجهی را در رشد و پیشرفت اقتصادی هر کشوری ایفا می نماید. چه اینکه اصلی ترین راه برقراری و گسترش روابط و مراودات تجاری، توریستی و غیره مساله حمل و جابجایی می باشد.

این در حالی است که این صنعت نیز مانند هر صنعت دیگری خطرات و آسیب هایی به همراه دارد.

خطرات موجود در صنعت حمل و نقل

از جمله خطرات موجود در صنعت حمل و نقل می توان به آسیب های وارده همچون دیر به مقصد رساندن مسافر اشاره نمود. مساله تاخیر در جابجایی مسافران از طریق حمل و نقل هوایی از جمله اصلی ترین و شایع ترین چالش های پیش روی صنعت هوانوردی در سرتاسر دنیا می باشد.

در حال حاضر شاهد تاخیرهای چند ساعته و چند روزه شرکت های مختلف و بزرگ هواپیمایی در حمل و جابجایی مسافران می باشیم.

اهمیت موضوع زمان و مدیریت آن

اما باید بیان داشت همواره موضوع زمان و مدیریت زمان مورد توجه شریعت اسلام و نیز قانون بوده است.بنابراین هر آنچه موجب بر هم خوردن مدیریت زمان و برنامه ریزی افراد گردد با واکنش قانون مواجه می شود.

چه اینکه حقوق شهروندی افراد ایجاب می نماید تا بتوانند در مقابل این خطرات و آسیبب ها از حمایت های قانونی بهره مند گردند.

ضمانت اجرا تاخیر در پرواز

از جمله این حقوق می توان به امکان مطالبه خسارت و الزام شرکت خاطی به جبران آن تحت شرایط مقرر قانونی اشاره نمود. این در حالی است که به طور کلی مطالبه خسارت از زیان رسان و جبران آن هم به لحاظ نقض آشکار حقوق شهروندی افراد و هم به لحاظ قوانین و مقررات بین المللی و داخلی و نیز احکام شرعی مبنا و اساس خواهد داشت.

به همین جهت مقررات و قوانین مربوطه به دنبال آن هستند تا با یکپارچه و یکنواخت کردن مقررات در زمینه مسئولیت متصدیان حمل و نقل، خسارت وارد شده به مسافران زیان دیده جبران گردد.

تاخیرهای موجه

اما مسافرین محترم باید بدانند که صرف تاخیر در پرواز مجوز قانونی به منظور مطالبه خسارت و به طور کلی مجوز مراجعه به شرکت هواپیمایی نمی باشد.

چه اینکه در صنعت حمل و نقل هوایی بروز تاخیر به واسطه برخی وقایع نظیر تغییرات آب و هوایی و فصلی امری دور از تصور نخواهد بود.

لکن همواره دلایل و معاذیر متعددی مبنی بر معافیت یا عدم مسئولیت شرکت های هواپیمایی وجود خواهد داشت که              می بایست در جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یاسر میرزاجعفری– برگرفته از کتاب منشور حقوق شهروندی در نظم حقوقی کنونی

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.