U

قماربازی و مجازات آن
هرکس قمارخانه دایر کند یا مردم را برای قمار به آنجا دعوت نماید به شش ماه تا دو سال حبس و یا از سه میلیون تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
برای اجرایی شدن شعار جهش تولید باید قانونگذاری ‎ها مبتنی بر آن شعار باشد تا چرخه تولید در کشور به‎ صورت جهشی فعال ‌تر شود، که یکی از مقدمات اصلی آن برداشتن موانع از مسیر تولیدگران و چرخ‎های تولید است.
از طرف دیگر از راه کارهای تحقق جهش تولید مبارزه و برخورد با مشاغل و کسب و کارهای نامشروع و خلاف قانون می باشد. ازجمله این کسب و کارهای نامشروع و رایج قماربازی است.
متاسفانه شیوع این بازی ها به حدی رسیده که تبدیل به نوعی اعتیاد و نیز شغل کاذب در میان افراد شده است.
آنهایی که می بازند برای برگرداندن مال از دست رفته شان پای بازی مجدد می نشینند و آنهایی هم که می برند، طمع کرده و همچنان بازی را ادامه می دهند. در این میان هم افراد بدون هیچ توجهی به انجام فعالیت تولیدی و راه اندازی کسب و کار بیشتر زمان، انرژی و زندگی خود را صرف این بازی می کنند و باعث ایجاد مفسده های عدیده و گوناگون برای جامعه و چرخه ی تولید کشور می شوند. چه اینکه افراد با گرفتار شدن در این راه دغدغه ی کار و اشتغال شایسته و تولیدی را جایگزین کسب درآمد بدون انجام کار و تلاش می کنند.
اما باید بدانیم مطابق ماده ۷۰۵ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، قمار بازی با هر وسیله ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر  ( اصرار به تکرار جرم) به قمار بازی به هر دو مجازات محکوم می گردند.
همچنین مطابق ماده ۷۰۸ قانون مذکور، هرکس قمارخانه دایر کند یا مردم را برای قمار به آنجا دعوت نماید به شش ماه تا دو سال حبس و یا از سه میلیون تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
از طرف دیگر طبق ماده ۷۰۹ قانون مذکور، تمام اسباب و نقود متعلق به قمار حسب مورد معدوم یا به عنوان جریمه ضبط خواهد شد.
و اما طبق ماده ۶۵۴ قانون مدنی قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود.
همین حکم در مورد کلیه تعهداتی که از معاملات نامشروع تولید شده باشد جاری است.
نکته آن که شخص بازنده به دلیل ایفای ناروا و دارا شدن بلا جهت می تواند مبلغ باخته را مطالبه نماید. اما شخص برنده به موجب بند ۸ ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی به دلیل عدم مشروعیت قمار بازی نمی تواند وجهی که برنده شده است را مطالبه نماید.
محمدامین پاکرو_ کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.