U

فعالیت های مشمول معافیت مالیاتی از ابتدای سال 1393/ قسمت اول
کلیه فعالین حوزه فرهنگ و هنر حائز شرایط می توانند به شرط تکمیل و ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و رعایت سایر شروط مقرر در قوانین مالیاتی از معافیت های مقرر قانونی بهره مند گردند.
طبق دستورالعمل ماده 12 آئین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم ، جدول فعالیت های مشمول معافیت مالیاتی که از ابتدای سال 1393 قابلیت اجرایی دارد، کلیه فعالین حوزه فرهنگ و هنر مشمول دستورالعمل فوق الذکر که با مجوز وزارت متبوع فعالیت می نمایند می توانند به شرط تکمیل و ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و رعایت سایر شروط مقرر در قوانین مالیاتی از معافیت های مقرر قانونی بهره مند گردند.
دستور العمل اصلاحی موضوع ماده 12 آئین نامه اجرایی تبصره (3) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 (معافیت موضوع بند (ل) ماده 139 اصلاحی قانون)، به شرح زیر می باشد:
ماده 1- تعریف فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی ،فرهنگی و هنری موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:
الف-فعالیت های انتشاراتی:
مجموعه فعالیت هایی که در فرآیند آفرینش فکری،تولید فنی،حروف چینی چاپ،پخش و فروش کتاب انجام می شود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه گردد و به دست مصرف کننده برسد.
ب-فعالیت های مطبوعاتی:
مجموعه فعالیت هایی که در تولید و نشر خبر،گزارش ،آگهی و اطلاع رسانی ،انتشار و عرضه مطبوعات ونشریات شامل روزنامه و مجله یا دیگر انواع آن به صورت چاپی ،الکترونیکی و یا از طریق رسانه های دیگر در دسترس و بهره برداری عموم قرار می گیرد.
ج- فعالیت های فرهنگی:
مجموعه فعالیت هایی که برای توسعه ارتباطات فرهنگی، انجام مبادلات فرهنگی،پر کردن اوقات فراغت و یا در جهت افزایش آگاهی های عمومی صورت می گیرد.
نظیر: عرضه ،ارزشیابی ،پژوهش و نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری ،آموزش های فرهنگی و هنری، اجرای صحنه ای ،نمایشگاه ها ،مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری.
ج- محتوی فرهنگی:
هر پدیده شامل آثار دیداری ،شنیداری ،نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هر شکل و قالب.
د-فعالیت های هنری:
مجموعه فعالیت هایی که در فرآیندخلاقیت ،تولید،تکثیر، اجرای صحنه ای،نمایش و توزیع آثار سینمایی،سمعی و بصری،موسیقیایی، هنری، نمایشی، هنرهای تجسمی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی ،فرهنگی و باستانی انجام می گردد.
ماده 2-مجوز سندی است که به موجب آن اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند یک یا چند نوع فعالیت از مجموعه فعالیتهای انتشاراتی،مطبوعاتی،فرهنگی و هنری مذکور در جدول پیوست را انجام دهند.انواع مجوز های صادره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرار زیر است:
1-2- پروانه تأسیس ، پروانه بهره برداری ،پروانه فعالیت یا مجوز فعالیت و یا عناوین مشابه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(یا یکی از واحدهای ستادی یا استادی و یا شهرستانی) برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور فعالیت های مندرج در جدول پیوست صادر می گردد.
تبصره – در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به اختیارات قانونی صدور مجوزهای موضوع فعالیتهای موضوع این دستورالعمل را به مراجع دیگر تفویض و مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.در این صورت مجوزهای صادره از سوی آن مراجع در حکم مجوز صادره از سوی وزارت مزبور خواهد بود.
2-2-مجوزهای تبعی:
عوامل دست اندرکار و موثر در انجام فعالیت های موضوع یکی از انواع مجوزهای بند1-2 فوق که به نام شخصی حقیقی یا حقوقی صادر می شود، نسبت به درآمد حاصل از فعالیت موضوع ،دارای مجوز تبعی محسوب شده نیاز به ارائه مجوز جداگانه ندارد مشروط بر اینکه واجد یکی از شرایط ذیل باشند:
الف:دارا بودن کارت حرفه ای معتبر در زمینه امور فعالیت موضوع مجوز
ب: دارا بودن یکی از مجوز های موضوع ماده (2)
ج:مشخصات آنان در تصاویر برابر اصل شده فهرست مجوز صادره یا شناسنامه اثر برای یک فعالیت فرهنگی و هنری که ایشان نیز از عوامل آن باشند،قید شده باشد.
د:ارائه نسخه ای از قرارداد منعقده با شخص دارای مجوز.
ماده 3-مشمولین فصل مالیات بردرآمد حقوق موضوع قانون مالیات های مستقیم نسبت به درآمدهای حاصله مشمول معافیت بند (ل) ماده 139 اصلاحی این قانون نخواهند بود.
ماده 4- نحوه اجرای تبصره 2 ماده 104 قانون مالیات های مستقیم در خصوص فعالیتهای مندرج در فهرست پیوست بر اساس بخشنامه شماره 477/200 مورخ 21/1/1392 خواهد بود.
ماده 5- فهرست فعالیت های موضوع بند ل ماده 139 اصلاحی این قانون هر دو سال یکبار قابل بررسی و تجدید نظر است.
ماده 6-مفاد این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل قبلی موضوع بخشنامه شماره 19153/4348-211 مورخ 4/11/1383 سازمان امور مالیاتی کشور می شود و با رعایت مقررات آیین نامه موضوع تبصره 3 ماده 139 اصلاحی نسبت به درآمدهایی که از ابتدای سال 1393 تحصیل می شود مورد عمل قرار خواهد گرفت. 
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.