U

ضمانت از نفقه گذشته و آینده زن
زوجه در هر حال می تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوا نماید، بنابراین ضمانت در مورد نفقه گذشته صحیح است.
به گزارش استیناف زوجه در هر حال می تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوا نماید، بنابراین ضمانت در مورد نفقه گذشته صحیح است.
این نکته در آزمون وکالت سال 1390 مورد نظر طراحان واقع شده است. 
شخصی از مردی ضمانت کرده که نفقه گذشته و نیز نفقه آینده همسر او را بپردازد. طبق قانون مدنی عقد ضمان مزبور نسبت به نفقه معوقه ………. و نسبت به نفقه آینده ……….. است
1) صحیح صحیح
2) باطل باطل
3) صحیح باطل  
4) باطل صحیح
پاسخ صحیح گزینه 1 است. در مورد نفقه گذشته می توان این چنین عنوان کرد که طبق ماده 69۱ قانون مدنی ضمان دینی که سبب قانونی آن ایجاد شده ولی مطالبه نشده صحیح است و همچنین به حکم ماده ۱۲16 ق.م که اعلام می دارد زوجه در هر حال می تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوا نماید. بنابراین در مورد نفقه گذشته صحیح است. راجع به نفقه آینده هم می توان اینگونه ذکر کرد که سبب نفقه آینده ایجاد شده و بنابراین قابل ضمانت شدن است. همچنین طبق ماده 694 علم ضامن به مقدار  و اوصاف و شرایط دینی که ضمانت آن را  می نماید شرط نیست بنابراین اگرکسی ضامن دین شخص بشود بدون اینکه بداند آن دین چه مقدار است ضمان صحیح است. که در این مورد نیز ممکن است نفقه آینده زن تغییر کند و میزان مشخصی در آینده نداشته باشد.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.