U

ضمانت اجرا طرح دعوای واهی
چنانچه بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا تأخیر در انجام تعهد یا ایذاء طرف یا غرض ورزي بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار، خواهان را به تأدیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.
به گزارش استیناف– چنانچه بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا تأخیر در انجام تعهد یا ایذاء طرف یا غرض ورزي بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار، خواهان را بهتأدیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.
وفق تبصره ماده 109 قانون آیین دادرسی در امور مدنی چنانچه محکومعلیه نسبت به رأي بدوي دادخواست تجدیدنظرخواهی و همزمان اعسار از پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظرخواهی مطرح نماید ولی براي دادگاه محرز شود که طرح دعوي اعسار به منظور غرض ورزي یا تاخر در انجام تعهد باشد.
1 -آیا معترض را میتوان به تادیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم کرد؟
2 -منظور از هزینه دادرسی، هزینه دعوي اعسار است یا هزینه دعوي تجدیدنظرخواهی.
نظریه مشورتی شماره 7/98/1971  مورخ 1398/12/24 اداره حقوقی قوه قضاییه: 
اولاً، صرف محکوم شدن خواهان به بیحقی، دلیل بر واهی بودن دعواي وي نمی باشد و برابر تبصره ماده 109 قانون آیین دادرسی دادگاه هاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 ،چنانچه بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا تأخیر در انجام تعهد یا ایذاء طرف یا غرض ورزي بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار، خواهان را به
تأدیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.
ثانیاً، مقصود از «هزینه دادرسی» مندرج در ذیل تبصره ماده 109 فوقالاشعار، هزینه اي است که اقامه کننده دعواي واهی (اعم از بدوي یا تجدیدنظر) از پرداخت آن ادعاي اعسار کرده است.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.