U

صلاحیت صدور اجراییه آرا هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما
کلیه آراي قطعی هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف به وسیله اجراي دادگاه هاي دادگستري به مورد اجرا گذاشته می شود.
به گزارش استیناف– با توجه به اینکه مرجع صالح براي صدور اجراییه در مورد آراء صادر شده از هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما مراجع قضایی است:
اولاً، چنانچه مبلغ موضوع محکومیت آن آراء کمتر از 200 میلیون ریال باشد، آیا صدور اجراییه و تعقیب عملیات اجرایی بر اساس ماده 9 قانون شوراهاي حل اختلاف مصوب 1394 در صلاحیت شوراي حل اختلاف است؟
ثانیاً، آیا صدور اجراییه و تعقیب عملیات اجرایی در صلاحیت دادگاه یا شوراي حل اختلافی است که در محل وقوع اداره کار صادرکننده قطعی است یا آنکه صدور اجراییه و تعقیب عملیات اجرایی بر اساس قواعد عمومی صلاحیت در صلاحیت مرجع قضایی محل اقامت محکوم علیه است؟ 
اداره حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به سوالات مذکور چنین پاسخ داده است:
اولاً، نظر به اینکه وفق ماده یک آییننامه طرز اجراي آراي قطعی هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف موضوع ماده 166 قانون کار مصوب 1370» کلیه آراي قطعی هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف به وسیله اجراي دادگاه هاي دادگستري به مورد اجرا گذاشته می شود»
و نیز با توجه به اینکه سازوکار مقرر در این ماده متفاوت از بحث رسیدگی به دعاوي است که با نصاب خاصی در صلاحیت شوراي حل اختلاف قرار گرفته است و با عنایت به تصریح در ماده یادشده به اجراي اجراییه از طریق «اجراي دادگاه هاي دادگستري» و اینکه شوراي حل اختلاف در حال حاضر داراي واحد اجراي احکام مستقل از دادگستري است و با عنایت به اینکه صلاحیت شوراي حل اختلاف امري استثنایی است و در موارد تردید باید به صورت مضیق تفسیر شود، لذا اجراي آراي قطعی هیأت هاي تشخیص و حل اختلاف کار صرفاً از طریق دادگاه میسر است و از صلاحیت شوراي حل اختلاف خارج است.
ثانیاً، با عنایت به مواد 1 ،2 و 4 آیین نامه یادشده صدور و ابلاغ اجراییه مربوط به آراي صادره از هیأتهاي تشخیص و حل اختلاف قانون کار با دادگاه عمومی محل کارگاهی است که موضوع اجراییه باید در حوزه آن اجرا شود و اجراي اجراییه مزبور با واحد اجراي احکام دادگستري است.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.