U

زوجه می تواند تا مراسم عروسی برگزار نشده از تمکین خودداري کند
چنانچه در عرف رایج محل، برگزاري مراسم عروسی ضروري باشد، این امر می تواند به عنوان یک شرط بنایی عقد نکاح مورد توجه قرار گیرد.
آیا زوجه اي که در عقد دایم است و مقرر شده مراسم عروسی گرفته شود و یا زوجین توافق مکتوب یا شفاهی در خصوص برگزاري مراسم عروسی ندارند اما از لحاظ عرفی زوج می بایست جشن عروسی بر پا کند، در صورتی که زوج به توافق خود یا به توافق نانوشته خود عمل نکند، آیا زوجه می تواند تمکین خود را منوط به برگزاري این مراسم از سوي زوج کند؟
مطابق پاسخ اداره حقوقی قوه قضائیه تحت عنوان نظریه مشورتی شماره 7/98/1355، مورخ 1398/11/15، چنانچه در عرف رایج محل برگزاري مراسم عروسی ضروري باشد، این امر می تواند به عنوان یک شرط بنایی عقد نکاح مورد توجه قرار گیرد و تشخیص این امر بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.
افزون بر آن، لزوم برگزاري جشن ازدواج در حد متعارف می تواند از نتایج عرفی عقد تلقی و مشمول ماده 220 قانون مدنی شود. بنابراین در فرض استعلام زوجه می تواند مادام که به شرط یادشده (برگزاري مراسم عروسی) عمل نشده باشد، از تمکین خودداري کند. 
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.