U

زنان می‌توانند مرجعیت علمی و معنوی، خصوصاً برای بانوان داشته باشند
زنان می‌توانند مرجعیت علمی و معنوی، خصوصاً برای بانوان داشته باشند.
به گزارش استیناف بنا به اعلام حوزه، آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: خدای متعال اگر انبیا الهی را نمی‌فرستاد تا نیاز بشر را به او بیاموزند، همین عقل به خدا اعتراض می‌کرد. چون خداوند عقل را در انسان قرار داده، لذا برای اینکه مورد اعتراض حق واقع نشود، انبیاء و راهنمایان زندگی بشر را فرستاده است. این عقل در تمام انسان‌ها وجود دارد؛ و میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد. تفاوت زنان و مردان، در جسم آن‌هاست که مربوط به ماده است و این تفاوت در ماده، در تمام موجودات اعم از حیوانات و گیاهان نیز وجود دارد؛ اما آنچه مایه ارزش انسان است، همان عقل اوست و این بشر است که باید از عقل خود به خوبی بهره بگیرد.
وی با بهره‌گیری از نظرات ابوعلی سینا در کتاب شفا و شاگردش بهمنیار و نیز ملاصدرا، به تبیین این مطلب پرداخت و تصریح کرد:
تفاوت‌های مادی و جسمی مردان و زنان بسیار بی‌ارزش است و آنچه حقیقت انسان را شکل می‌دهد، همان عقل اوست که هدایت‌گر است. بر اساس فرمایش مرحوم کلینی (ره)، همین عقل است که زمینه ثواب و عقاب را برای انسان ایجاد می‌کند.
این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: سعی کنید میزان رشد علمی، عقلی و معنوی طلاب را بالا برده و کاری کنید تا متعادل تربیت شوند و از گزند خرافه گرایی مصون باشند. احادیث جعلی را بشناسند و سراغ منابع بی اساس نروند.
وی ضمن تاکید بر توجه به اخلاق و معنویت و تهذیب در طلاب، اظهار داشت: انسان، خواهان لذت است و ما اگر معارف و حِکَم جذاب به افراد ارائه دهیم، دیگر سراغ لذت‌های سخیف و پست نمی‌روند. شیرینی مطالب علمی و معارف بلند دینی، مایه نشاط و تعالی روح بشر است. زن و مرد می‌بایست از این معارف ارزشمند بهره بگیرند.
 آیت الله جوادی آملی با توجه به تساوی مردان و زنان در این امور گفت: زنان می‌توانند مرجعیت علمی و معنوی، خصوصاً برای بانوان داشته باشند.
وی یادآور شد: مسئله رسالت، امامت، خلافت، قضاوت و … همه از امور اجرایی هستند، ولی ولایت پیامبر (ص) و امام (ع) از امور اجرایی نیستند، لذا وجود نازنین حضرت زهرا (س) هم از آن بهره دارند.
این مرجع تقلید در پایان تاکید کرد: ما نیازمند عاطفه و لطافت روحی بانوان در جامعه هستیم. عدم وجود مادر در خانه، بسیار سنگین‌تر از نبود پدر است و باید بانوان را با همین روحیه لطیف و پر از عاطفه تربیت کنیم، لذا نقش شما مسئولان و مربیان بانوان طلبه بسیار سنگین است.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.