U

زمان طرح دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی
خواهان همزمان با تقدیم دادخواست از پرداخت هزینه دادرسی ادعاي اعسار کرده باشد و یا متعاقب اخطار رفع نقص نسبت به این امر اقدام کند. 
به گزارش استیناف– خواهان همزمان با تقدیم دادخواست از پرداخت هزینه دادرسی ادعاي اعسار کرده باشد و یا متعاقب اخطار رفع نقص نسبت به این امر اقدام کند. 
در صورتی که حسب مورد خواهان در پاسخ به اخطار رفع نقص دفتر دادگاه از حیث پرداخت هزینه دادرسی، دعواي اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطرح کند، آیا اقدام خواهان رفع نقص تلقی می شود ؟
پاسخ اداره حقوقی قوه قضاییه مطابق نظریه مشورتی شماره 7/99/993 مورخ 1399/07/22:
اقدام به طرح دعواي اعسار از پرداخت هزینه دادرسی متعاقب اخطار به خواهان مبنی بر رفع نقص از دادخواست تقدیمی با پرداخت هزینه مربوط، رفع نقص تلقی نمی شود؛ اما دفتر دادگاه نمی تواند با تمسک به عدم رفع نقص اتخاذ تصمیم کند؛ بلکه اتخاذ تصمیم در این خصوص باید متعاقب رسیدگی به دادخواست اعسار انجام پذیرد و از این حیث تفاوتی ندارد که خواهان همزمان با تقدیم دادخواست از پرداخت هزینه دادرسی ادعاي اعسار کرده باشد و یا متعاقب اخطار رفع نقص نسبت به این امر اقدام کند. 
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.