U

“روز قدس” نماد اتحاد میان ملل اسلامی برای حمایت از مظلوم در برابر ظالم است
یاسر میرزاجعفری مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات استیناف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص روز قدس چنین بیان داشتند:
یاسر میرزاجعفری مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات استیناف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص روز قدس چنین بیان داشتند:
دفاع از حقوق فلسطینیان در برابر رژیم اشغالگر قدس، از منظر فقه و حقوق اسلامی چه جایگاهی دارد؟
دفاع در برابر حمله و تجاوز، جزو حقوق اولیه و از اصولی‌ترین حقوق مسلم و بنیادین هر فرد بشر است. چه اینکه عدم دفع ضرر، موجب ورود و بروز آسیب و خسارت می‌گردد. اما مطابق شریعت اسلام و قانون هر دفاعی می‌بایست متناسب با حمله و خطر صورت پذیرد تا بتوان قائل به مشروعیت دفاع گردید. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که گاهی فعل تجاوز و حمله، لباسی دیگر بر تن کرده و به جای رویارویی مستقیم و مسلحانه، خنجر خود را از پشت فرو می‌کند. به طوریکه قربانی حتی متوجه نمی‌شود که از کجا و چگونه و توسط چه کسی مورد حمله قرار گرفته است.
در مورد مساله فلسطین هم مساله به همین منوال است. به طوریکه صهیونیست‌ها بارها و بارها تعامل را بر تقابل و رویارویی مسلحانه ترجیح داده و در این مسیر بسیاری از اراضی فلسطینیان را با حیله و ترفند از آنان خریداری کردند.
در این شرایط مردم فلسطین تا به خود آمدند خود را بی‌خانه و کاشانه دیدند. در این شرایط دیگر چه راهی جز تقابل و دفاع برای این مردم باقی می‌ماند. چه اینکه هویت هرفرد بشر وابسته و عجین با خاک است و فرد بدون خاک، هویت ندارد. اسرائیل که با یک ادعای واهی خود را به عنوان کشوری مستقل به جهان معرفی کرده سعی در افزودن به مساحت خاکی خود کرده و به همین جهت مردم فلسطین با شرایطی به مراتب سخت تر از قبل روبرو شدند.
در این حالت هر عقل سلیم و وجدان بیدار دفاع در برابر متجاوز را تجویز می‌کند.
در قضیه اشغال فلسطین برخی دعوت به مقاوت مردمی و برخی دعوت به مقاومت مسلحانه می‌کنند، از تظر شما کدامیک توانسته ملت فلسطین را به اهداف خود نزدیک کند؟
 در طول تاریخ بارها و بارها شاهد وقوع جنگ و رویارویی مسلحانه مردم فلسطین و ارتش اعراب با رژیم صهیونیستی بوده‌ایم. اسرائیل نیز همواره خود را کشوری قدرتمند وانمود کرده و ارتش خود را در زمره‌ی قدرتمند‌ترین ارتش‌های دنیا می‌داند؛ اما علیرغم این اظهارات در رویارویی‌های مسلحانه و مستقیم ، بارها و بارها طعم شکست را چشیده است، ازجمله جنگ ۳۳ روزه. از طرف دیگر همواره مراجع و محافل بین‌المللی متعددی وجود دارند تا به اختلافات میان ملل و مردم رسیدگی کنند.
به عبارت دیگر نقش و اهمیّت تعامل و مذاکره در بهبود شرایط و پیشگیری از وقوع جنگ بر کسی پوشیده نیست. چه اینکه جنگ و درگیری چیزی جز نابودی فرهنگ و تمدن و بشر در پی ندارد. از طرف دیگر، برخی جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای بسیار پتانسیل به وقوع پیوستن جنگ‌های فرا منطقه‌ای و بزرگ را دارند.
از همین روی نمی‌توان به جایگاه و نقش مذاکره بی‌توجه بود، البته رژیم  غاصب صهیونیستی را در این مقوله نمی‌توان گنجاند.
برخی روز جهانی قدس را صرفأ حرکتی نمادین تلقی می‌کنند، اما برخی آن را یک همه‌پرسی بزرگ با مشارکت اکثریت ملت‌های اسلامی برای آزادسازی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست می دانند اهمیت این روز را با توجه به دیدگاه‌های فقهی- اسلامی بفرمایید؟
 روز قدس را می‌توان به عنوان نماد و سمبل اتحاد میان ملل اسلامی در سرتاسر دنیا معرفی کرد. روزی که افراد بشر فارغ از دین و مذهب و نژاد برای آزادی و استقلال یک صدا می‌شوند و مانع ظلم و ستم زورگویان در حق ضعیفان می‌شوند.
روزی که فارغ از هر عقیده سیاسی و مذهبی می‌توان همراهی و پشتیبانی خود از ملل مستضعف را نشان داد. روزی که اتحاد دیگر دین و مذهب نشناخته و گلوی ظالم زیر دستان مظلوم خواهد بود.
با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و مجازی برگزار شدن روز قدس امسال، پیشتهاد شما برای بهره‌مندی هر چه بهتر از فضای مجازی در همدلی ملت‌های مسلمان و حمایت از فلسطینیان چیست؟
فضای مجازی ظرفیت‌های بی‌انتهایی دارد. آنچه در وهله‌ی اول می‌بایست بدان توجه داشت نشان دادن عظمت و ظرفیت‌های بالای این روز جهانی به تمام دنیا به ویژه ظالمان و زورگویان عالم است. چه اینکه در شرایط کنونی و درگیری دنیا با ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و فاصله گذاری اجتماعی نمی توان همچون سال‌های پیش، عظمت و ابعاد همه جانبه‌ی این روز را به گوش جهانیان و زورگویان عالم رساند. اما با توجه به قدرت و نفوذ فضای مجازی در عصر حاضر می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رساندن پیام اتحاد و همبستگی ملل و دفاع از ملل مظلوم استفاده کرد.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.