U

حقوق شهروندی در ایران اسلامی: مصون‌سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات حوزه سلامت/کمبود برخی اقلام بهداشتی از نقاط ضعف مدیریت سلامت در مقابله با تهدید کرونا قلمداد می‌شود
به گزارش استیناف– مصون سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات حوزه سلامت، بویژه شیوع بیماریهای همه‌گیر، موضوعی است که از دیرباز با سلامت همگانی در جوامع انسانی مرتبط بوده است. تاریخ جهان و نیز تاریخ معاصر ایران خاطرات تلخی از شیوع بیماریهای همه‌گیر در حافظه خود دارد که به دلیل فقدان نظام […]
به گزارش استیناف– مصون سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات حوزه سلامت، بویژه شیوع بیماریهای همه‌گیر، موضوعی است که از دیرباز با سلامت همگانی در جوامع انسانی مرتبط بوده است.
تاریخ جهان و نیز تاریخ معاصر ایران خاطرات تلخی از شیوع بیماریهای همه‌گیر در حافظه خود دارد که به دلیل فقدان نظام مصون سازی، تلفات جانی بسیار سنگینی را برجای گذارده است.
ازجمله این بیماریهای همه‌گیر شیوع وبا در کشور ما بوده که تنها در یک مورد آن درسال ۱۲۸۴ ه.ق. وبای شدیدی در همه شهرهای ایران همه‌گیر‌ می‌شود.
طبق برآوردِ “ژوزف دزیره تولوزان”، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه، در آن سال حدود یکصدهزار نفر به خاطر ابتلا به وبا درگذشتند.
در حال حاضر آمادگی‌های ایران برای مقابله با تهدیدات حوزه سلامت از جمله بیماریهای همه‌گیر در مقایسه با سایر کشورهای جهان در سطح خوبی قرار دارد؛ بطوریکه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در بازدید اخیر خود از کشور ما که بدلیل شیوع بیماری کرونا انجام شد، نسبت به این آمادگیها ابراز خرسندی کردند.
درخشش ایثار و فداکاری کادر درمانی کشورمان در روند درمان مبتلایان، زبانزد خاص و عام است.
بااین وجود کمبود برخی اقلام بهداشتی ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده، میتواند از نقاط ضعف مدیریت سلامت در مقابله با ویروس کرونا قلمداد شود.
موضوع آمادگی کشور برای مقابله با تهدیدات حوزه سلامت در سیاستهای کلان و برنامه‌های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.
در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، بند “ر”ماده 74 به این موضوع اختصاص یافته است.
در این بند چنین آمده است:
“ر- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در جهت مصون‌سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور موظف است انواع تهدیدات حوزه سلامت را بررسی و اقدام لازم جهت خنثی‌سازی و مقابله با آن را مطابق قوانین مربوطه به انجام رساند.”
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.