U

تلاش برای عدم اِعمال مجازات حبس زنان
قضات محاکم از صدور حکم به مجــازات حبس تا حد امکان از ورود افراد کمتر از هجده ســال سن، افراد فاقد پیشینه کیفری و زنان به زندان جلوگیری کنند.

همواره تلاش برای تحقق بخشیدن بیشتر به برابری میان زن و مرد و نیز توجه بیشتر و شایسته تر به حقوق زنان، توسط قوای مختلف کشور صورت می گیرد.

از نمونه های بارز این تلاش می توان به مقرراتی اشاره داشت که موجب می شوند زنان کمتر روانه ی  زندان ها گردند و با رافت بیشتری با آنها برخورد شود.

نمونه ای از مقررات حمایتی از زنان

دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها مصوب 1398/06/06 به شماره 9000/69855/100 صادره از سوی رییس قوه قضاییه از جمله این مقررات می باشد.

توجهاً مطابق مــاده ۷ آن و در اجرای قوانین و مقررات راجع به حبس زدایی و اســتفاده از تأسیســات حقوقی مفید از قبیل تعویق صدور حکم، تخفیف مجازات و معافیت از آن، نظام نیمه آزادی و مجازات های جایگزین حبس مخصوصاً برای زنان در راستای حمایت از زنان و ترویج حقوق زنان در جامعه الزام است:
الــف– قضات محاکم از صدور حکم به مجــازات حبس در مورد افراد واجد شرایط مجازات های جایگزین حبس اجتناب نمایند؛
ب– روسای کل دادگستری اســتان ها و دادستان ها مراقبت نمایند تا با اســتفاده از ظرفیت های قانونی در خصــوص قرارهای تأمین کیفری و مجازات جایگزین حبس، تا حد امکان از ورود افراد کمتر از هجده ســال سن، افراد فاقد پیشینه کیفری و زنان به زندان جلوگیری شود.

اما نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل و اعمال جایگزین حبس با چه کسانی است؟

همچنین به استناد تبصره ماده مذکور:

روســای کل دادگســتری اســتان ها ضمن نظارت بــر نحوه به کارگیری ظرفیت های قانونی در راستای حبس زدایی توسط قضات و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به آنان، برنامه ریزی نمایند تا حداقل پانزده درصد آرای صادره از محاکم کیفری مُتَضَمِن مجازات جایگزین حبس باشد.

جایگزین های حبس

این ماده را می توان مقرره ای در راستای حمایت از حقوق زنان و از موجبات رشد و تعالی بیشتر آنان در جامعه تلقی نمود.

 

یاسر میرزاجعفری– برگرفته از کتاب بخشنامه ها، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ های رییس قوه قضاییه

 

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.