U

تنقیح مصوبات مقرر در موضوع بيمه شخص ثالث
نخستين تصويبنامه پيشنهادی معاونت حقوقی رياست جمهوری در زمينه تنقيح تصويبنامه های هيات وزيران، در موضوع بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه زميني به تصويب هيات وزيران رسيد.
به گزارش استیناف– در جلسه روز چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳۱ هيات دولت، نخستين تصويبنامه پيشنهادی معاونت حقوقی رياست جمهوری در زمينه تنقيح تصويبنامه های هيات وزيران، در موضوع بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه زميني به تصويب هيات وزيران رسيد.
در اين تصويبنامه‌ كه با همكاري وزارت امور اقتصادی و دارايی (بيمه مركزی جمهوری اسلامی ايران) تهيه شده تمامي مصوبات هيات وزيران و كميسيون‌های آن، كارگروه‌های مركب از چند وزير و نمايندگان ويژه رييس‌جمهور در زمينه موضوع بيمه شخص ثالث، از ابتدای دوران مقرره‌گذاری در كشور تاكنون، شناسايی و در پنج (۴) فهرست «معتبر»، «منسوخ ضمنی و منتفی»، «منسوخ صريح» و «غيرمعتبر با انقضای زمان»، دسته‌بندی و احصا شده است.
ارايه فهرست مصوبات معتبر در كنار احصای قوانين غير معتبر از نوآوری‌های اين تصويبنامه محسوب می‌شود كه آثار زيادی در جهت آگاهی مردم و مجريان با حقوق و تكاليف خود، ایجاد رویه واحد و جلوگیری از تصمیمات مغایر و متفاوت در دستگاه های اجرايی و نيز پالايش و شفاف‌سازی نظام حقوقی به همراه خواهد داشت.
در اعتبارسنجی اين مصوبات، قوانين كشور، تصويب‌نامه‌های هيات وزيران، نظرات رييس مجلس شورای اسلامی و آرای هيات عمومی ديوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته است.
همچنين در اين تصويبنامه پيش‌بينی شده كه معاونت حقوقی رييس جمهور با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارايی (بيمه مركزی جمهوری اسلامی ايران) به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع‌رسانی، اين مصوبات براي آگاهی مجريان و شهروندان اقدام خواهد كرد.
نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.