U

تدابیر قوه قضاییه برای مقابله با کرونا
تدابیر قوه قضاییه برای مقابله با کرونا
تمامی قضات دادسراها و دادگاه ها مکلفند با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرار های تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری خودداری کنند.

با سلام

اخیرا برای پدر بنده در یکی از دادگاه های کیفری رای محکومیت حبس صادر شده اما ما میترسم که به زندان رفتن پدرم مساوی با ابتلا به کرونا باشد.

 

ما پیشنهاد دادیم به پدرم که فرار کند تا مبادا به زندان بیفتد. آیا این پیشنهاد خوبی هست یا نه؟

تدابیر قوه قضاییه برای مقابله با کرونا

رویکرد حمایتی قوه قضاییه از زندانیان بواسطه شیوع کرونا

پاسخ: خیر چنین پیشنهادی قانونی نبوده و عواقب بدی برای پدرتان در پی خواهد داشت.
اما حسب سیاست های قوه قضائیه و ریاست محترم آن در طی ماه های اخیر مبنی بر توجه به اصلاح مجرم و رویکرد حبس زدایی و حمایت از همه ی اقشار جامعه طی روزهای اخیر بخشنامه ای توسط ریاست محترم قوه قضاییه درخصوص لزوم اتخاذ شیوه های مناسب در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به داخل زندانها و موسسات کیفری تصویب و ابلاغ شد.
مطابق این بخشنامه که از مقرره های حمایتی، نوآورانه و جهادی می باشد تمامی قضات دادسراها و دادگاه ها مکلفند با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرار های تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری خودداری کنند.
همچنین محکومانی که آرا محکومیت آنان قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تامین آزاد هستند می بایست جز در موارد ضروری از معرفی این افراد به زندان ها تا پایان فروردین ۱۳۹۹ خودداری شود.

فلذا ملاحظه می شود تدابیر اتخاذی قوه قضائیه تا چه میزان صرفه و صلاح افراد و جامعه را تامین می نماید.

یاسر میرزاجعفری– برگرفته از کتاب بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه های رییس قوه قضاییه

نرخ دیه سال 1402

نرخ دیه سال 1402

با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.